1 augusti 2010

Ryggträning

Första ryggpasset sedan jag fick ryggproblem, så lite extra respekt hade jag för stången. Körde inte tungt på marklyften, utan ville mest "göra" övningen, då jag är rätt överthgad om att det var den övningen som gav mig smärttillståndet tidigare i veckan.

Inledde passet med fem minuters löpning som uppvärmning, och teknikträning för mitt nya löpsteg. Kändes riktigt bra.

Ryggens största muskel heter M. Latisimus Dorsi, och det är den muskeln som ger den välkända, och oftast eftertraktade v-formen på ryggen. Muskelns ursprung är från nedre delen av ryggraden (Th7-L5), korsryggen (sacrum) och, övre höftbenskanten (mediala crista iliaca), och fäster in på överarmabenet (crista tuberculi minor).
Muskelns främsta uppgifter är extension (föra tillbaka rakt framifrån), adduktion (föra ihop, rakt utifrån), samt en inåtrotation, i art Humeri (axelleden).



Passet gick bra, fyra övingar, med tre set om varje övning, 10 reps.
Körde mage direkt efteråt. Inte lite strikt planerat som ryggen, och då blir också utförandet därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar