3 augusti 2010

Dips!


Körde dips idag, som är en övning för triceps. Första gången på väldigt länge. En övning som jag kanske inte anser att alla ska köra, och inte allt för ofta. Förenklat så kan det förklaras med att man sätter axelleden i ett inte alltför fördelaktigt läge, det blir helt enkelt trångt, och belastningen är hög. Däremot så är det en rolig övning, och om man känner sig för hur just "min" axel tycker att det känns, och är medveten om att det kan kännas lite trångt och lite slitage. Lyssnar man på sin kropps signaler, så är det bara att köra på, tills det eventuellt känns något.
Testa själv, låt armen hänga helt avslappnat, armbågen pekandes rakt bakåt, och tummen framåt. Hur långt upp kommer du med armbågen, rakt bakåt, innan det tar stopp för dig. Här säger alltså eventuellt din axelled ifrån, att det blir för trångt, då kan du bara ana vad som händer där inne, om hela din kroppsvikt hänger i leden, och du går så långt ner.

Men som sagt, lyssna på kroppen...

Idag körde jag 4 set dips, riktigt strikta, med en tydlig excentrisk (bromsande) fas. Ska tillägga att jag hade kört bröst innan.
11 st
9 st
7 st
6 st
Detta ska jag träna på, och om tre månader ska jag testa igen så får vi se hur det ser ut då! Kul med tester att tävla mot. Så för att göra det rättvist, så ska jag köra bröst innan nästa gång också.

Nu ska jag till jobbet för ett möte med en potentiell klient.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar