18 augusti 2010

Personlig Tränare

Vad är Personlig Träning?

Om man googlar personlig träning, så är det första man får upp en länk till Ganiomax (?).
Om man väljer bilder på google, så är det väldigt mycket hud som kommer upp på de första 25 bilderna. Vackra människor, mest tjejer men också killar i badkläder...

Är detta mitt jobb?


























Att gå runt insmord i oljor och se allmänt bra ut?
Är det så här jag vill att mitt yrke ska marknadsföra sig?
Känns mitt yrke som ett seriöst yrke om det är vad den osäkra killen/tjejen/tanten/gubben ser när de försöker undersöka vad personlig träning är?

Svaren är ganska givna...
Det är dags att vi hjälps åt att putsa till vår titel "Personlig Tränare", men frågan är ju hur?
Ja, börja med att få er konsumenter att skaffa kunskap, och få er att förstå att ni har rätt att ställa krav.

Jag blir alltid lika glad när en blivande klient frågar mig vad jag har för utbildning, erfarenheter och hur jag skulle kunna hjälpa just honom/henne. När de helt enkelt förhör sig om jag är den som kan hjälpa dom.

Ställ frågor till din blivande Personliga Tränare.

Känn på orden "Personlig Tränare". Det är just vad det är, en personlig produkt.
Du vill ju såklart ha en som du känner för, som du litar på, någon som du känner kan mycket, och kommer hjälpa just dig, nå just dina mål.
Någon som du lyssnar på. Denna människa som du faktiskt anställer för att hjälpa dig, kommer säkert försöka motivera dig, och när det är som jobbigast, så vill du höra en röst som du vet att du kan lita på. Det gäller ju lika mycket om man ligger i en maskin och håller på att sprängas för det är så jobbigt, som när man sitter framför middagsbordet och jobbar med sin kost, du vill ha en bild framför dig av någon du litar på, som kan få dig att avstå från det ni kommit överens om.

Be att få se deras licens på att de är personlig tränare. Kommer det en undanflykt, så ska du genast leta efter en ny.
Fråga vad de har för erfarenheter.
Hur kan just han/hon hjälpa dig.
Utgå från dina egna mål, fråga om de målen du har är rimliga.
Fråga hur de tänker sig ett upplägg, hur många timmar behöver du köpa. Försöker han/hon sälja på dig ett jättepaket med timmar utan att ni jobbat ihop sen innan, fundera på varför hon/han så gärna vill binda upp dig på så många timmar. Mitt råd är att man börjar med ett mindre paket 3-6 timmar, för att påbörja er resa. Ni kommer nog inte nå några mål tillsammans, men du har iaf möjlighet att avsluta dina timmar, om du inte är nöjd. Köp i så fall mer timmar när du vet vad/vem det är du har att göra med.
Fråga hur du vet att man faktiskt nått resultat, alla resultat är inte synbara med blotta ögat.
Varför inte prata med flera olika Personliga Tränare innan du bestämmer dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar