28 augusti 2010

Ännu ett förtydligande

Ok, kanske inte den bästa av jämnförelser som hoppade ur min mun just nu, men ändå talande, som jag just sa till en SATS-medlem angående Personliga Tränare.

Vi pratade om yrket som sådant, att det är lite lösa trådar, folk vet inte så mycket om yrket. Många kändisar är PT:s, och visst, har man en OS-medalj eller liknande så kan man uppenbarligen någonting som handlar om träning, eller så har man bara lyssnat och gjort det tränaren sagt till honom/henne att göra. Men man är ju inte personlig tränare för det?

Jag sa: "Bara för att man jobbat som slaktare i tio år, så skulle nog inte speciellt många tycka att det är en anledning att tillåta den människan att arbeta som kirurg".

Man måste ha en utbildning som är certifierad. Något som just nu är ett problem i Sverige. Mig veterligen så är det enbart PT-school och SAFE (sedan midsommar) som är godkända av Svenska Personliga Tränare Förbundet att dela ut giltliga licenser.


PT-Schools logga


"Men han har ju ett papper som det står på: Personlig Tränare?"
Ja, men det är just det som är själva felet. Idag, fram till 2013, så finns det ingen instans som godkänner skolorna, som kan ge skolan/utbildningen tillåtelse att ge ut licenser.
Vilket är helt konstigt! Som tur är det ändring på gång. Jag personligen kan inte bedömma någon annan utbildning än mig egen såklart. Så jag har ingen aning om hur de andra utbildningarna som finns ser ut. Jag vet bara att de inte är godkända av SvPTF.

Läs här om Svenska Personliga Tränare Förbundet:
http://www.trainersonline.se/1_omsvpts.asp?RubrikID=1

Så här ser min licens ut

En sak till: Man kan väl inte bedömma en utbildning av hur lång den är. En utbildning blir inte per automatik bättre för att den är längre.
Det är innehållet som skolan ger är det intressanta, inte den som sitter i skolbänken längst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar