30 augusti 2010

Löpuppdatering

Löpningen igår gick långt över förväntan! Jag tog en löprunda med tanken "jag kör på tills det känns som om det räcker nu". Så, rundan i skogen drog igång, lite mulet, lite kallt och allmänt lite känslan av att nu är det höst.

Pulsen låg runt 145-150, så ett lagomt tempo för kroppen, inget jätteansträngande. Första stegen känns alltid så himla bra, och jag vill än en gång poängtera hur mycket jag gillar känslan av att jag verkligen känner vart jag sätter foten, småsten, en grop, bara känna underlaget. 10 minuter passerade, och jag började snegla på klockan för jag minns ju hur det fullständigt tog slut förra gången jag sprang utomhus. 12 minuter, 15, 18, 20... Nu började jag fundera om det inte borde kännas snart. Det är värt att poängtera att det visst känns i vaden, men absolut inget som känns fel, eller för mycket. 25 minuter, höll ca 11,5-12 km/h i hastighet, så det flöt på fint i tempoväg också. Jag vågade inte fortsätta löprundan längre nu, utan började löpa tillbaka till cykeln. 38 minuter vart det totalt, och känslan när jag hoppade på cykeln var att jag kunde lätt ha fortsatt. Men, jag sprang mycket längre än jag hade vågat hoppats på. Så jag nöjde mig med det som blev. Jag har ju i bakhuvudet att jag inte ska överanstränga mig, utan öka succesivt, och så får det bli. Långsiktig planering känns som en mycket sundare inställning, i alla fall om man ska förändra något.
8 km och hade lätt mer i benen!


Summering: Five Fingers imponerar på mig, enkelheten, logiken och att det faktiskt verkar som om folk som haft problem med knä/benhinnor får klart mindre problem. Jag tänker fortsätta rekommendera folk att testa detta löpsätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar